Baka kaka



På torsdag är det ju Påskinspirationskvällen.
Och då kommer jag att servera den här kakan.
Har redan gjort en testkaka och den fick mer än godkänt från dom som fick smaka;)

Hittade receptet på en annan blogg.

Här kommer receptet:

Kakbotten

150g smör
2 ägg
3dl socker
2dl mjöl
1dl kakao
1tsk bakpulver
4tsk vaniljpulver

Glasyr

2dl grädde
1msk honung
1 1/2msk socker
100-150g choklad (100g ljus 50g mörk)
2tsk smör

2st dubbelnogat
Ohoj chokladsås

Gör så här:  175grader  30 min

Smält smöret. Blanda ägg och socker tills det blir vitt och fluffigt. Häll ner smöret i ägg och socker blandningen. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljpulver i en annan bunke.
Blanda sedan ner det i äggsmeten, häll i smord och bröad form med avtagbar kant.
Tryck ner kanterna när kakan är klar så att den blir jämntjock. Grädda i 30min.

Blanda grädde, honung och socker i en kastrull. Låt det koka upp. Bryt chokladen i en bunke och klicka i smöret. Häll den varma blandningen över chokladblandningen och mixa slät med en stavmixer.
Inga smörklumpar får finnas kvar. Låt svalna, ställ in i kylskåp för att stelna några timmar.

Bre cholkanblandningen över kakan när den kallnat.
Dekorera kanten med Ohoj chokladsås och gör krokar av dubbelnogaten.

Lycka till!



Linda


Kommentarer
Postat av: agneta

Mums vad det ser gott ut, måste jag testa!

Ha det gott.

Agneta

2012-03-26 @ 21:38:26
URL: http://www.spikklubba.blogspot.com
Postat av: Ann VW

Vilken fin kaka! Kan tänka mig att den var god med.

KRAM

2012-03-30 @ 09:14:11
Postat av: Linda på Lindas blommor & design

Kakan är mastig men supergod!

Favorit bland chokladälskare;)

Kram

2012-03-30 @ 13:36:03
URL: http://lindasblommorodesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0