"Krans"



Begravningskransen symboliserar med
 sin cirkelform traditionellt Evighet.

Jag valde att göra en lite annorlunda krans.
Har för vana att tänja lite på gränserna när det gäller
 saker jag själv ska ge bort i form av blomsterdekorationer.



Redan vid slutet av 1600-talet hände det att man placerade en krans av flätad metalltråd eller blommor på unga kvinnor i kistan. Den kransen påminde dock mer om den tidens brudkransar än om dagens begravningskransar. Sedan att smycka utsidan av kistan med kransar av t ex lingonris eller myrten växte fram under senare delen av 1800-talet.

Och ni vet ju hur begravningskransarna generellt ser ut idag.
Så det har förändrats lite under vägens gång.
Men ändå så är det ju kransen som funnits kvar.

        

Jag gjorde en krans med vita tulpaner inne i en grenstomme.

Tanken med grenstommen från början var att den skulle vara rund som en boll.
Men grenarna ville inte lika som jag, och som ni ser så blev jag besegrad.

Hade jag bara gått ut och hämtat några till hade jag nog lyckats få den rund, men, men.
Ivrig som man kan vara ibland........

Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0