Olofsfors Bruk



Igår gjorde vi en utflykt till Olofsfors Bruk!
Blå himmel, sol och vatten som tinar i älven.

Vi besökte Kafe Anno 1762 där dom serverar dagens soppa och olika smörgåsar plus några olika sötsaker också.
Kafe Anno 1762 ligger i en gammal skola, så atmosfären från skolan finns kvar i väggarna.
Helt klart värt ett besök när man är där.

Efter det att magen var mättad gick vi en promenad upp till Hytta Linda.
Linda Baudin har en glashytta på bruket med otroligt fina saker.

Hennes make Mattias Baudin har en smedja på bruket också.
När bruket har Julmarknad brukar man få titta in i verkstäderna
 och få en inblick i hur deras alster formas.

Tillsammans har dom gjort ett jättefint glas med järnfot,
jag har för mig att det är ett snapsglas.
Och min favorit är en ljuslykta, formen av järn är som en fiskekrok.
Lite svårt att beskriva den så den blir rättvis, men den är superfin;)

         

Det finns även en keramiker på bruket som heter Ida Reichlin och driver företaget Lergrova.
Om ni går in och kikar på hennes hemsida så ser ni bruken jag köpte.
Jag har flingsalt vid spisen och har velat ha ett lock på skålen jag har saltet i.
Och nu hittade jag den här burken som var avsedd till just salt.
Men man kan ju ha andra hemlisar där också;)

Och på hemvägen åkte vi förbi Ateljé Johanna Forsberg.
Hennes ateljé ligger i Mo, Lögdeå och har varit hennes farfars ateljé tidigare.
Johanna Forsberg är närskulptör.

Jag har ett av hennes alster hemma. Det är en nätkorg som jag har ett värmeljus i.
Jag försökte ta kort på den men är inte nöjd med korten.
Så gå in och kika på Johannas blogg och hemsida så ser ni fina bilder där.

Saknar ni utflyktsmål så åk till Olofsfors bruk!

Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0