Lyx



Kantarellpaj!

Gick ut en sväng i skogen efter jobbet i Lördags och fick med mig lite kantareller hem.
Så då var middagen räddad.

Gick sedan ut i trädgården och hämtade in lite sallad och gräslök. Känns extra roligt när man bara kan gå ut och hämta lite olika saker och sedan börja laga mat;)

Receptet på pajen hittade jag på recept.se, men ni får den här.

Kantarellpaj

Gör en vanlig pajdeg

Fyllning:
300-400g färska kantareller eller 200g förvällda kantareller eller köpta i konservburk.
25-50g smör att steka i.
1st gul lök
3st ägg
0,5tsk salt
1krm finmalen vitpeppar
3dl créme fraiche eller turkisk yogurt
100g/3dl riven ost t.ex. västerbottenost

Stek svampen i ordentligt med smör. Salta och peppra lite grann efter behag. Fördela svampen i pajskalet.

Hacka löken i småbitar. Stek i smör tills löken blir genomskinlig. Fördel löken i pajskalet.

Knäck äggen i en bunke och häll på salt och vitpepparn. Rör med en sked snabbt ihop med créme fraiche till en jämn smet.

Riv osten och rör ner den i äggsmeten. Häll äggsmeten i pajskalet över svampen och löken och bred ut smeten så att den är jämnt fördelad och täcker svampen.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 25-30 min till gyllene färg eller tendenser till gyllene färg.Det viktiga är att äggsmeten stelnat vilket man kan se om man är osäker om man skakar lite på pajen som så ska vara fast, ej rinnande.

Servera!

              

Jag hittade även några mogna Åkerbär som fick vara dekoreration på pajen.

Det blev riktigt gott, om jag får säga det själv ;)

Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0